27.04.2022 - Opinie Dragoş Preda: Connectivity-as-a-Service – RADIOCOM pasul următor

Financial Intelligence / 27 aprilie 2022


Opinie Dragoş Preda: Connectivity-as-a-Service - RADIOCOM pasul următor


Autor: Dragoş C.-L. PREDA, Director general al Societăţii Naţionale de Radiocomunicaţii S.A. (SNR)

În ultimii ani uzităm tot mai des în terminologia IT&C / TIC termenii de Cloud, Cloud first sau Cloud native.


Programul de guvernare şi-a asumat ca prioritate, în vederea determinării eficientizării serviciilor publice, creşterii nivelului naţional de competitivitate, generării încrederii în rândul populaţiei şi astfel, pentru a răspunde unui ecosistem de bunăstare atât de solicitat de către fiecare cetăţean al României, gestiunea sistemelor informatice, a bazelor de date integrate definind în mod imperativ utilitatea Cloud-ului guvernamental - subiect de actualitate pe agenda publică şi a Guvernului. Determinarea cadrului legislativ adecvat nu se poate realiza fără suportul real al instituţiilor direct vizate în baza atribuţiilor aferente fiecăreia.


Infrastructura ca şi serviciu (IaaS) este unul dintre cele trei modele de servicii fundamentale de tip cloud computing, pe lânga Platforma ca şi Serviciu (PaaS) şi Software-ul ca şi serviciu (SaaS), oferind acces la resurse de calcul într-un mediu virtualizat, "Cloud-ul", printr-o conexiune publică, de regulă prin internet.

Pentru o serie de afaceri, reţelele şi securitatea erau domenii provocatoare chiar înainte de 2020, însă odată cu declanşarea pandemiei de Covid 19, presiunea asupra departamentelor IT a atins noi culmi. Ritmul neîncetat de creştere a lucrului de la distanţă a avut un impact uriaş asupra echipelor IT, deoarece amploarea şi complexitatea reţelelor lor au început să depăşească capacitatea lor de a le gestiona şi securiza eficient. Din fericire, majoritatea reţelelor au rezistat testului pe termen scurt, dar continuarea lucrului hibrid (la distanţă şi în birou) i-a determinat pe mulţi să-şi regândească strategiile de reţea şi conectivitate.


Astfel, dinamica actuală ne solicită o abordare radical diferită a managementului reţelei care oferă conectivitate rapidă, fiabilă şi sigură pentru companii, fără povara administrării reţelei şi costurilor sale din ce în ce mai incontrolabile, şi anume Connectivity-as-a-Service (CAAS pe scurt).

Anul trecut, compania de analiză a reţelelor Entuity a susţinut că tarifarea flexibilă a fost una dintre cele mai importante componente în managementul eficient al reţelei, iar Connectivity-as-a-Service oferă o flexibilitate completă companiilor, permiţându-le să-şi crească sau să scadă numărul de utilizatori lună de lună. încă din 2020, pe vremea când eram Secretar de stat pentru Telecomunicaţii am venit în domeniul TIC, al transportului de date, cu experienţe din alte domenii ale infrastructurilor critice, respectiv din domeniul energiei, acest exemplu constituind un alt model de urmat.


Connectivity-as-a-Service vs. status-quo

Reţeaua globală de comunicaţii - compusă din infrastructură wireless, fir, satelit şi alte infrastructuri - constituie o minune inginerească care se întinde pe continente, mări şi oceane, depăşind orice obstacole geografice sau graniţe naţionale. Cu toate acestea, infrastructura de conectivitate, de sine stătătoare, este văzută din ce în ce cu o marjă mai scăzută. Furnizorii de servicii de comunicaţii (CSP) se luptă să crească veniturile, în special mediul de business tot mai dinamic şi mai flexibil, în timp ce furnizorii de sisteme cloud determină schimbarea de paradigmă şi oferă experienţele special croite (tailor-made) pe care clienţii le doresc şi sunt dispuşi să plătească. De ani de zile, CSP-urile au încercat să-şi dea seama cum să-şi răspundă dinamicii omologilor lor din cloud. Connectivity-as-a-service (CaaS) ar putea fi răspunsul.

Totodată, din ce în ce mai multe companii, din toate industriile, caută o determinare şi o siguranţă mai mare a dinamicii din mediul TIC, în special în ceea ce priveşte modul în care consumă şi cum plătesc pentru tehnologie. De câţiva ani, tendinţa către modele de livrare bazate pe servicii pentru aplicaţii tehnologice şi infrastructură a crescut exponenţial.

Potrivit unui sondaj de la Deloitte din februarie 2021, pandemia a accelerat adoptarea Everything-as-a-Service (XaaS). XaaS reflectă modul în care companiile din întreaga lume adoptă modelul "ca serviciu" pentru aproape orice. 88% dintre respondenţii la sondajul Deloitte au spus că cred că XaaS va fi esenţial pe măsură ce afacerile lor îşi vor reveni după pandemie.

Există o multitudine de sub-componente diferite ale XaaS, cea mai proeminentă fiind SaaS (Software-as-a-Service) - care a avut iniţiativa. Cu toate acestea, industria reţelelor este în curs de recuperare, cu două concepte relativ noi - Network-as-a-Service (NaaS) şi Connectivity-as-a-Service (CaaS).

Connectivity-as-a-Service este o soluţie integrată WAN, LAN şi voce, oferită ca o propunere comercială flexibilă, analogă cu modelul "ca serviciu" (AAS) de livrare a tehnologiei. Totul este grupat într-o singură taxă de abonament şi furnizat pe utilizator, pe lună, fără costuri de capital iniţiale.

Connectivity-as-a-Service funcţionează ca experienţă cloud pentru reţea, ceea ce înseamnă că clienţii nu mai trebuie să deţină sau să achiziţioneze niciun dispozitiv hardware la lucru (adică LAN-ul lor). Modelul de abonament elimină necesitatea ca un client să cumpere, să deţină, să gestioneze şi să deprecieze orice element hardware, reducând în acelaşi timp povara propriei sale echipe IT interne de a-l gestiona.

Pentru clienţii care au investit deja în construirea unei reţele de bază, în conformitate cu modelul Connectivity-as-a-Service, furnizorul de servicii îşi va cumpăra echipamentul pentru valoarea de bilanţ şi îl va închiria înapoi prin taxele de abonament.

Acest lucru permite clienţilor să vândă şi să transfere infrastructura de reţea existentă către un furnizor de Connectivity-as-a-Service, moment în care îşi asumă proprietatea, responsabilitatea şi controlul complet asupra furnizării conectivităţii către client.

Acest lucru permite furnizorului de servicii să simplifice, să standardizeze şi să suprapună orchestrarea software-ului într-un mod care funcţionează spre asamblarea părţilor constitutive ale reţelei.

Modelul comercial care stă la baza Connectivity-as-a-Service încorporează toate activele tangibile hardware, firmware şi software, precum şi toate serviciile suplimentare şi resursele de capital uman implicate în furnizarea conectivităţii.

Aceasta înseamnă că acoperă toate componentele cheie ale reţelelor de afaceri, cum ar fi seturile de abilităţi potrivite, furnizorii terţi relevanţi, predictibilitatea completă a tuturor costurilor de infrastructură şi managementul şi întreţinerea completă.

Ca parte a procesului de onboarding, furnizorul Connectivity-as-a-Service va efectua un audit cuprinzător al reţelei şi va asambla o bază de date completă a inventarului reţelei, care va fi apoi menţinută pe toată durata de viaţă a contractului Connectivity-as-a-Service (CAAS).

Pentru managerul IT şi/sau membrii echipei IT care trebuie să controleze, să gestioneze şi să modifice conectivitatea utilizatorilor, sarcinile şi modificările administrative zilnice şi săptămânale pot fi efectuate printr-un portal de mentenanţă.

Abordarea convenţională este substanţial mai costisitoare din cauza timpului necesar pentru a localiza dispozitivele, a înţelege configuraţia curentă, a face modificări, a actualiza documentaţia şi baza de date de configurare înainte de a închide sarcina. Connectivity-as-a-Service permite administrarea uşoară a modificărilor necesare ale utilizatorilor şi ale serviciului de conectivitate, împreună cu o urmărire completă de audit a ceea ce s-a întâmplat, când şi de către cine. Este şi realitatea legată de SLA, formula de înţelegere contractuală cu definire clară a parametrilor de service.

Pe scurt, Connectivity-as-a-Service oferă o experienţă cloud pentru reţea! Perspectiva este client-centrică şi oferă beneficii reciproce.

  • Mai simplu:
  • Soluţiile actuale de gestionare a reţelei ale organizaţiei lor includ caracteristici de care nu au nevoie sau nu le folosesc. Pentru organizaţiile care doresc să elimine toate problemele legate de gestionarea şi întreţinerea reţelelor, Connectivity-as-a-Service funcţionează la fel ca şi cum cumperi şi consumi un serviciu. Acest lucru înseamnă că nu trebuie să vă faceţi griji cu privire la niciun aspect al întreţinerii reţelei şi, în schimb, vă puteţi baza pe furnizorul dvs. de servicii pentru a gestiona totul în numele dvs.

  • Mai sigur:
  • Cu Connectivity-as-a-Service, puteţi fi sigur că reţeaua pe care vă bazaţi a fost proiectată şi construită de experţi din industrie, oferind clienţilor opţiuni practice nelimitate de externalizare şi scalare. Subliniem în mod deosebit atenţia faţă de clienţi şi modul de lucru tailor-made. De asemenea, CaaS este gestionat de ingineri cu înaltă calificare, folosind cele mai noi instrumente de securitate şi monitorizare, precum şi acreditări la cele mai înalte standarde.

  • Mai uşor de achiziţionat:
  • La fel ca un serviciu, Connectivity-as-a-Service este bazat pe abonament, pe utilizator, care oferă flexibilitatea de a creşte sau de a reduce numărul de utilizatori. De asemenea, oferă o gamă de opţiuni comerciale pentru a satisface infrastructura de reţea existentă, cum ar fi achiziţionarea activelor pentru valoarea lor actuală.

    Orice întrerupere a serviciului poate avea efecte drastice asupra productivităţii, serviciului clienţi şi implicit asupra profitului, având în vedere costul mediu al timpului de nefuncţionare care are implicaţii în veniturile clientului. Pentru anumite organizaţii care fac parte din infrastructura critică de telecomunicaţii costurile pot fi şi mai mari. Agenţiile guvernamentale, cum ar fi poliţia şi pompierii, şcolile, spitalele şi unităţile medicale nu pot risca o întrerupere a serviciului de nicio durată.

    Connectivity-as-a-Service ar constitui o ofertă cu valoare adăugată pentru clienţii entităţilor interesate, asigurându-se că aceştia primesc întotdeauna atenţie premium de la furnizorii de telecomunicaţii.

    Peisajul global de conectivitate este în zilele noastre extrem de fragmentat, cu mai mulţi furnizori de reţele care oferă conectivitate IoT în diferite contracte şi condiţii de preţ. Atunci devine dificil să se lanseze proiecte IoT fără un angajament contractual pe termen lung, chiar şi în faza de probă a conceptului.

    La fel ca multe soluţii „ca serviciu”, IoT Connectivity as a Service este o nouă abordare a managementului conectivităţii care îmbunătăţeşte radical experienţa utilizatorului atunci când creează o nouă soluţie IoT.

    RADIOCOM, având acoperire atât naţională cât şi locală, întrevede să pună la dispoziţie: Personal tehnic cu o pregătire înaltă la nivel local, Centrul de operaţiuni de reţea (NOC), Scalabilitate şi flexibilitate.

    CaaS permite inovatorilor IoT să-şi gestioneze întreaga procesare a datelor, de la înregistrarea dispozitivului până la stocarea în cloud a datelor într-o singură platformă. Acest lucru elimină expunerea către mai mulți furnizori, contracte complexe şi centre de asistență. Platforma IoT se ocupă de costurile de conectivitate în fundal.

    Împreună cu funcționalitățile şi utilizarea componentelor standardizate, CaaS asigură un proces mai fluid de dezvoltare a aplicațiilor IoT, timpi mai scurți de implementare şi o mai bună reziliență la schimbările tehnologice.

    Acestea sunt doar câteva elemente integrate viziunii de dezvoltare pe termen mediu a SNR / RADIOCOM asupra cărora vom reveni.


    Sursa:https://financialintelligence.ro/opinie-dragos-preda-connectivity-as-a-service-radiocom-pasul-urmator/